Veelgestelde vragen

We hebben de meest gestelde vragen voor u op een rij gezet. Vind u het antwoord niet op uw vraag? Neem dan contact op of bel 085 303 82 48.

EPV-rapportages verstrekken: wat zijn de wettelijke regels en hoe ziet het EPV-proces eruit?

EPV-rapportages betreffen altijd een volledig kalenderjaar en moeten vóór 1 juli van het opvolgende kalenderjaar aan bewoners worden verstrekt. Dit is wettelijk bepaald. 

Watch-E maakt de EPV-rapportages voor u op en verzendt deze (in principe) naar bewoners. Wij verdelen dit proces in drie fases. 

  1. Watch-E benadert de woningcorporatie en/of garantiepartij (oktober - december) met deze vragen dan wel meldingen: 

  • Wie is dit jaar de EPV-contactpersoon? 

  • Zijn alle inhuizings- en uithuizingsdata (mutaties) aan Watch-E doorgegeven? 

  • Locaties waar de EPV-onderbouwing (nog) niet kan worden uitgevoerd. 

  1. U controleert de EPV-data (januari - februari) 
    Via een link geven we u toegang tot de beveiligde map over het afgelopen kalenderjaar. We noemen deze map bijvoorbeeld 'EPV 2023'. In deze map treft u een Excel-overzicht aan waarin alle gegevens staan die nodig zijn voor het genereren van de EPV-rapportages. Op basis van dit bestand kunt u vragen aan ons stellen en eventuele correcties aan ons doorgeven. 

  1. De EPV-rapportages worden verzonden aan bewoners (vanaf maart) 
    Wij versturen de EPV-rapportages. In principe per mail. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan versturen wij deze per post naar het betreffende adres. Er zijn gevallen waarin wij u vragen zelf de EPV-rapportage aan de bewoner te verstrekken. Zie vraag Welke EPV-rapportages worden niet verzonden?

Wie controleert of er voldoende data beschikbaar zijn voor het genereren van een EPV-rapportage?

Met het oog op de EPV-rapportage controleren wij voor alle woningcorporaties de data van de EPV-woningen die wij voor hen monitoren. Wij controleren daarbij de status van de energieprestaties en of er verbinding is met alle meters.

Ontbreekt de verbinding met één of meerdere meters, dan zullen wij dat aan het eind van de rapportageperiode extra aan u vermelden. U kunt dit gedurende het jaar uiteraard te allen tijde zelf controleren via onze beheerportal. Als de verbinding met de meter(s) vóór het einde van het jaar wordt hersteld, kunnen we alsnog de EPV-rapportage voor u en de bewoner opstellen.

Heeft u het dienstenpakket Technische bewaking afgenomen?

Als uw woningcorporatie bij ons het dienstenpakket ‘Technische bewaking’ afneemt, monitort Watch-E gedurende het hele jaar proactief of:

  • de monitoring van alle meters online is
  • de installaties achter de meter presteren zoals verwacht

Hierdoor weet u vóór het einde van het jaar al:

  • of er voldoende data beschikbaar zijn voor de EPV-rapportage
  • en of EPV-bundels worden behaald

Heeft u geen dienstenpakket?

Als uw woningcorporatie dit dienstenpakket niet afneemt, moet u deze controle gedurende het jaar zelf uitvoeren. In dat geval is het belangrijk dat u, met name aan het begin van het laatste kwartaal van dat kalenderjaar, controleert of:

  • de monitoring van alle meters online is
  • de installaties achter de meter presteren zoals verwacht

Geven niet alle meters data door, of is de monitoring offline, laat dit dan controleren en corrigeren door een onderhoudspartij. De onderhoudspartij kan voor een check of voor advies - vanuit de woning - contact opnemen met de servicelijn van Watch-E, telefoonnummer: 085-3038240.

Als de verbinding met de gateway en of de meter(s) vóór het einde van het jaar (31 december) wordt hersteld, kunnen we in januari in de meeste gevallen alsnog de EPV-rapportage opstellen.

Hoe komen de gegevens in de EPV-rapportage tot stand?

Uitgangspunt voor de energiedata zijn de meterstanden vanaf 1 januari tot en met 31 december van het kalenderjaar waarop de rapportage betrekking heeft. Op basis daarvan controleren we:

  • of de bundels voor huishoudelijk en/of gebouwgebonden gebruik worden overschreden
  • of de PV-opbrengst binnen de doelstellingen valt

De data voor zonuren en temperatuur worden gebaseerd op weerdata van het KNMI.

Er kan een afwijking zijn tussen de data die u ziet in de beheerportal en daaruit geëxporteerde rapportages en het EPV-rapport. Het EPV-rapport is gebaseerd op de meterstanden vanaf 1 januari tot en met 31 december van het kalenderjaar. 

Hoe wordt de Energie Prestatie Vergoeding berekend? 

De EPV wordt vooraf berekend en wordt vastgesteld op basis van de warmtevraag van de woning. Hiervoor moet de woning aan daarvoor geldende wettelijke richtlijnen voldoen. De inhoud van de EPV-rapportage is dus niet leidend voor de berekening daarvan. Het EPV-rapport geeft enkel weer of de vooraf berekende energieprestaties ook zijn behaald.  

Hoe verstuurt Watch-E de EPV-rapportages?  

Watch-E verstuurt de EPV-rapportages als bijlage (pdf) bij een e-mail aan bewoners. Als er geen (correct) e-mailadres bekend is, versturen we de EPV-rapportage per post. Niet alle rapporten worden verzonden. 

Welke EPV-rapportages worden niet verzonden?

In de EPV-map die we via een beveiligde link met u delen, staan 2 submappen:

  • Verzonden
  • Niet verzonden

EPV-rapportages waarin data ontbreken of waarin data staan van onvoldoende kwaliteit versturen we niet naar bewoners. Deze rapportages plaatsen we in de map ‘Niet verzonden’. De woningcorporatie moet zelf bepalen hoe zij met deze rapportages omgaan, en hoe zij deze aan de bewoners verstrekken. Een mogelijkheid is om dit te combineren met een bewonersgesprek of -bezoek.

Wanneer komt een EPV-rapportages in de map ‘Niet verzonden’?

Wanneer versturen we EPV-rapportages per post?

Als het e-mailadres onbekend is, of niet correct, sturen we de EPV-rapportage per post. Deze rapportages plaatsen we in de submap ‘Verzonden’.

Kan ik de EPV-rapportages inzien voordat ze naar bewoners worden verzonden?

Begin 2024 sturen we alle woningcorporaties een link naar een beveiligde EPV-map. In die map staat een Excel-bestand met alle informatie zoals die in de EPV-rapportages voor bewoners wordt opgenomen. Hier vindt u een voorbeeld van een EPV-rapport.

Hoe zit het met een bewoner die is verhuisd in het jaar waarop de rapportage betrekking heeft?

Als er sprake is van een mutatie met daarbij een uit- én een inhuizing op dat adres, ontvangt de laatst ingehuisde bewoner een EPV-rapport voor dat adres. We genereren daarbij alleen een EPV-rapportage als de startdatum van de EPV-meting of van de inhuizing vóór 31 december van het voorgaande kalenderjaar ligtBewoners die zijn uitgehuisd, hebben van ons een energierapportage gekregen op het moment van vertrek.

Voorbeeld

  • Op 23 oktober 2023 verhuist de bewoner van de EPV-woning naar een ander adres.
  • Op 26 oktober 2023 komt er een nieuwe bewoner in de EPV-woning wonen.
  • U geeft eind oktober de mutatie aan Watch-E door via ons online mutatieformulier met de daarbij behorende data en bewonersgegevens.
  • De oude bewoner krijgt na het doorvoeren van de mutatie een energierapportage tot en met 23 oktober 2023.
  • De nieuwe bewoner krijgt in de eerste helft van het opvolgende kalenderjaar (2024) een EPV-rapportage. Hierin staat vermeld dat de energiedata in de rapportage betrekking hebben op een deel van het kalenderjaar (12 maanden). En dat de bundel is afgegeven voor een volledig kalenderjaar. Dit betreft dus een rapportage over een ‘gebroken’ jaar. Zie ook de voorbeeldrapportage van een gebroken jaar.
Hoe zit het als de bewoner is verhuisd na het jaar waarop de EPV-rapportage betrekking heeft? 

Als de bewoner tussen 1 januari van het opvolgende kalenderjaar en het moment van versturen van de EPV-rapportage verhuist, dan plaatsen we de rapportage in de map ‘Niet verzonden’. Het is aan u als woningcorporatie om te bepalen of het nodig is om op basis hiervan actie te ondernemen.

De vorige bewoner heeft na de uithuizing al een eindoverzicht van ons ontvangen. De nieuwe bewoner ontvangt volgend jaar een EPV-rapportage over het lopende, gebroken jaar.

Het is van groot belang dat u als woningcorporatie mutaties per direct en volledig aan ons doorgeeft via het mutatieformulier. In elk geval vóórdat de EPV-rapportages naar bewoners worden verzonden. 

Voorbeeld 

  • Op 15 januari 2024 verhuist de bewoner van een EPV-woning die er in 2023 woonde naar een ander adres. Op 26 januari 2024 betrekt een nieuwe bewoner de EPV-woning. 
  • De rapportage over 2023 bestemd voor de oude bewoner plaatsen we in de map ‘Niet verzonden’.
  • De nieuwe bewoner ontvangt in het opvolgende kalenderjaar, te weten 2025, de EPV-rapportage over 2024 van ons.
Waar kan ik meer informatie vinden over de Energie Prestatie Vergoeding?  

Bij onderstaande websites kunt u meer informatie vinden over de EPV: 

Hoe ziet een EPV-rapportage eruit?
Hoe ziet de EPV-rapportage eruit bij een gebroken jaar?

Bekijk hier een voorbeeld van een EPV-rapportage waarbij de monitoring gedurende het jaar is gestart, bijvoorbeeld na inhuizing van een nieuwe bewoner.