Kennis

Onwettig maandelijks salderen schaadt NOM-status huurwoningen

Tegen de huidige wetgeving in blijken enkele energieleveranciers hardnekkig op maandelijkse basis te salderen. Voor bewoners van sociale huurwoningen met zonnepanelen – bijvoorbeeld NOM-woningen – heeft dit grote negatieve financiële gevolgen. Watch-E raadt aan om bewoners te informeren over deze gang van zaken.

Update 7 november 2022: inmiddels hebben de grote energieleveranciers het maandelijks salderen terug gedraaid. Lees er meer over op de website van Radar.

Middels de salderingsregeling op jaarbasis, wordt het hoge elektraverbruik in de wintermaanden gecompenseerd door de opwek van de zonnepanelen in de zomer. Maar sommige energieleveranciers maakten gebruik van onduidelijkheid in de regelgeving en salderen op maandelijkse basis. Op deze manier valt de regeling veel ongunstiger uit voor bewoners, vooral wanneer zij de woning elektrisch verwarmen, bijvoorbeeld met een warmtepomp. Daarnaast zijn de vergoedingen voor teruglevering ook flink gedaald.

Reactie minister en stappen

Toezichthouder ACM liet eerder al weten dat saldering moet plaatsvinden op jaarbasis, in plaats van maandelijks. Er zijn Kamervragen gesteld door het CDA, waarop minister Rob Jetten (Klimaat en energie) heeft bevestigd dat bewoners met zonnepanelen recht hebben op saldering op jaarbasis. Inmiddels is er een nota van wijziging verstuurd waarmee jaarlijks salderen wettelijk wordt vastgelegd.

Advies: maak bezwaar bij uw energieleverancier

Uw bewoners zijn mogelijk niet op de hoogte van deze ontwikkelingen. Wij raden u aan om hen te informeren over deze gang van zaken bij energieleveranciers. Bewoners kunnen dan bezwaar maken bij hun leverancier, bijvoorbeeld met deze voorbeeldbrief van ACM ConsuWijzer. Eventueel kunnen zij - bij een geschil met de energieleverancier – een melding maken bij ACM.