Kennis

Bewonersbijeenkomst beantwoordt belangrijke energievragen over woning

Bewoners van sociale huurwoningen bewustmaken van hun energiegedrag, zodat zij grip krijgen op hun energierekening én bijdragen aan de blijvende duurzaamheid van de woning: dit is in een notendop het doel van de bewonersbijeenkomsten van Watch-E. Want huurders van woningcorporaties weten vaak niet hoe zij hun nieuwbouw- of renovatiewoning optimaal moeten gebruiken. Carolien Polaseke van Watch-E organiseert en presenteert de bewonersbijeenkomsten en vertelt waarom ze nuttig en zelfs belangrijk zijn.

Carolien Polaseke
Carolien Polaseke, sales support medewerker

Carolien: “Als bewoners naar een BENG- of NOM-woning verhuizen, hebben zij vaak veel vragen over de duurzame installaties en het gebruik daarvan in hun nieuwe woning.”

Vragen die onder andere gesteld worden zijn:

  • Wanneer kan ik het beste de energie gebruiken die mijn zonnepanelen opwekken?
  • Hoe werkt het ventilatiesysteem precies en wanneer moet ik de filters vervangen?
  • Waarom moet ik de thermostaat ’s nachts niet lager zetten?
  • Waarom betaal ik EPV aan de woningcorporatie?
  • Krijg ik nog steeds een energierekening?

Voor woningcorporaties is het belangrijk om te beseffen dat bewoners vóór of rondom oplevering goede uitleg krijgen over het gebruik van woning. Carolien legt uit: “Alleen de handleiding van de energie-installaties uitdelen is niet genoeg. Bewoners lezen die niet of begrijpen het technische jargon niet.”

Duidelijke uitleg over de energie-installaties

Watch-E ondersteunt woningcorporaties door rond het moment van sleuteluitgifte een bewonerspresentatie te verzorgen.
“We geven dan, eventueel gezamenlijk met de betrokken installateur, uitleg over de energie-installaties. Dankzij een heldere uitleg – met voldoende afbeeldingen en infographics – begrijpen bewoners hoe de installaties werken en gebruikt moeten worden.”

Ook wordt er verteld hoe het wonen in een BENG- of NOM-woning verschilt van wonen in een gasgestookte woning, wat NOM betekent en wat de Energieprestatievergoeding inhoudt.
“Tenslotte geven we bewoners tips hoe ze energie kunnen besparen door slim met de aanwezige installaties om te gaan.”

Regie over de woonbeleving, grip op de energierekening

Carolien: “Ik merk na afloop van elke bijeenkomst dat bewoners veel van hun vragen beantwoord hebben gekregen. Zo krijgen ze meer controle over hun energiehuishouding, over hun comfortbeleving in hun nieuwe woning en over de hoogte van hun energierekening. Ook woningcorporaties, die vaak te weinig capaciteit in huis hebben om bewoners goed voor te lichten, laten weten blij te zijn met deze ondersteuning door Watch-E.”

Betrek uw bewoners

Wilt u meer weten over het voorlichten van bewoners, bekijk dan eens onze pagina’s over bewonersgedrag en bewonerscommunicatie. Heeft u een project in oplevering en ontvangen bewoners binnenkort de sleutel? Watch-E denkt graag met u mee over een bewonersbijeenkomst op maat. Neem contact op via onze contactpagina.