Kennis

Bewonersbetrokkenheid veel hoger na energiecoaching op maat

In projecten waar bewoners intensief worden geïnformeerd is de betrokkenheid van bewoners is drie keer zo hoog. Bij Watch-E stellen winzicht voor de bewoner centraal zodat geen enkel huishouden meer voor (financiële) verrassingen komt te staan. Dit doen we niet alleen zodat de bewoner zich inzet voor duurzaam gedrag, maar ook voor de woningeigenaar. Om het belang van inzicht middels energieprestatiemonitoring te illustreren, nemen we een autodashboard als voorbeeld. Vaak wordt er ter waarde van een middenklasse auto aan installaties in de woning geïnvesteerd 

Waarom een dashboard in de woning 

Om in een auto te mogen rijden moet u aantonen dat u voldoende kennis heeft over verkeersregels en gepast gedrag op de weg. Voordat u wegrijdt, checkt u of de spiegels bijgesteld kunnen worden en alle meters en lampjes op het dashboard werken. Maar wat als er geen dashboard in de auto zit ? U weet dan niet of u te hard rijdt, wanneer u moet tanken, of er wellicht een storing is en of er wellicht iets gebeurt op de weg waarop u moet anticiperen. Een nare situatie die u tot een onzekere bestuurder zal maken. 
 


 

Dit is vergelijkbaar met de situatie waarin veel bewoners van verduurzaamde woningen zich bevinden. Er wordt geen energiemonitoring toegepast of de bewoner krijgt geen of onvoldoende inzicht. Bewoners weten dus ook niet hoeveel energie ze gebruiken, opwekken, of ze bundels halen, wel of niet goed omgaan met installaties, etc. Gevolg is dat ‘oud’ gedrag niet wordt aangepast en dan gaat de bewoner juist weer minder bewust (lees: zuinig) met energie om. Zo ontstaat het rebound effect. 

Wij merken bijvoorbeeld dat bewoners niet weten dat je bij lage temperatuurverwarming de thermostaat beter in één stand kan laten staan, in plaats van deze s avonds naar beneden te draaien en ’s ochtends weer omhoog. Of zij vinden het gebruik van de nieuwe installaties doodeng. Sommige bewoners durven bijvoorbeeld niet eens de thermostaat op een voor hen comfortabele temperatuur te zetten 

Goede uitleg aan bewoners is cruciaal 

Elke bewoner maakt verschillende fases van gedragsverandering door. Onze begeleiding via de bewonersapp MijnEnergiebundel en de persoonlijk coaching is erop gericht om de bewoner verder te helpen op weg naar gedrag dat duurzaam blijft.  
 

Gedragsverandering

Fases van gedragsverandering van bewonersFiguur: Fases van gedragsverandering bewoners
 

Via de app MijnEnergiebundel krijgen bewoners per uur feedback en regelmatig tips om het verbruik omlaag te brengen. De bewoner kan in de app het energiegebruik op de voet volgen en kan bij ons altijd terecht met alle vragen over zijn energiehuishouding. Tijdens bewonersbijeenkomsten en individuele keukentafelgesprekken ontstaat een beter begrip van het type woning waarin zij wonen en wat voor soort gebruik van de woning daarbij past.  

Door regelmatig prikkels te geven (nudges), contact te houden en door tips en tricks ontwikkelt de bewoner binnen ongeveer een jaar meer betrokkenheid en bewuster gedrag. Met de handvatten die wij aanreiken zorgt de bewoner zélf met alledaagse handelingen voor een beter rendement en hoger comfortniveau van de woning. 

Bundels niet gehaald? 80% veroorzaakt door gedrag

De betrokkenheid van bewoners die gebruik maken van onze app MijnEnergiebundel én van onze energiecoaching is drie keer zo hoog als die van bewoners die alleen de app gebruiken, en die geen regelmatig contact hebben of de mogelijkheid krijgen tot vragen stellen. Belangrijk om te weten voor vastgoedmanagers: in 81% van de gevallen waar het gewenste rendement niet behaald werd, is bewonersgedrag de oorzaak.  

Inzicht samen met bewonerscommunicatie leidt tot hogere betrokkenheid en tevreden bewoners. De basis voor een succesvol project!