Omdat het gedrag in de woning bepaalt of de energieprestatie wordt behaald, staat bij Watch-E de bewoner centraal. Ongeacht het type woning, van nog te renoveren tot en met Nul op de Meter: wij zorgen ervoor dat uw bewoners goed begeleid en gecoacht worden. Zodat zij grip krijgen op hun energieverbruik en bijdragen aan de duurzaamheid van de woning. Zonder in te leveren op comfort of betaalbaarheid.
Ontdek de kracht van heldere bewonerscommunicatie: want een duidelijk verhaal houdt de energierekening betaalbaar. Watch-E neemt u daarbij werk uit handen. Wij leggen bewoners uit hoe een energiezuinige woning werkt, waar de installaties voor zijn en wat er van henzelf wordt verwacht.
Het begint met bewustwording
Inzicht in het eigen verbruik en dat van vergelijkbare huishoudens creëert bewustwording. Daarbij staat energie besparen centraal: ‘wat kun je doen om je verbruik onder de duim te houden, en waarom moet dat eigenlijk nog in een energiezuinige woning?’ Vervolgens bieden we simpele tips om direct mee aan de slag te gaan. Zo helpt Watch-E bewoners hun woning optimaal te gebruiken.
De kracht van herhaling
Het is belangrijk dat u zoveel mogelijk mensen bereikt. Daarom communiceren we duidelijk en begrijpelijk. Ingewikkelde informatie maken we toegankelijk, waarbij we rekening houden met verschillende doelgroepen en niveaus. Elke bewoner wordt betrokken bij de energieprestaties van zijn of haar woning dankzij een breed aanbod van middelen: van mobiele app tot en met een keukentafelgesprek. De juiste timing is daarbij belangrijk, waarbij contactmomenten zowel voor, tijdens als na de oplevering van een project plaatsvinden.
MijnEnergiebundel
Gebruiksvriendelijke energieverbruiksmanager
De basis van het bewonerscommunicatieprogramma is MijnEnergiebundel. Alles wat de bewoner nodig heeft om grip te krijgen en houden op het energieverbruik is te vinden in deze app/webportal. Met MijnEnergiebundel hebben bewoners direct zicht in hun energiebundel. Daarnaast kunnen ze bijhouden wat het huishoudelijk en gebouwgebonden energieverbruik is, en hoe het staat met de opwek van de PV-panelen.
Startpakket
Een warm welkom
Elke bewoner ontvangt bij de aanvang van het project een startpakket waarmee ze welkom worden geheten in hun energiezuinige woning. Dit brievenbuspakketje wordt enkele weken na intrek in de woning verzonden. De bewoner vindt in dit doosje een boekje met tips en uitleg over de woning en energie-installaties, een douchecoach (zandlopertje voor onder de douche) en een welkomstbrief. In deze brief staat hoe MijnEnergiebundel werkt, en op welke wijze de bewoner gebruik kan maken van support van Watch-E.
"Een dikke plus voor de manier waarop jullie communiceren, het is te zien aan de mailtjes dat jullie moeite doen om de klant te helpen."
Nicole, bewoner BrabantWonen
Bewonerssupport
Ons team staat klaar
Bewoners hoeven niet te blijven zitten met vragen over hun verbruik of de energierekening: het supportteam van Watch-E staat voor ze klaar. Wij zijn zowel telefonisch als per mail bereikbaar en reageren binnen twee werkdagen. Zo zijn niet alleen uw bewoners geholpen, maar nemen we u als woningcorporatie ook werk uit handen.
Bewonersbijeenkomst
De sociale bouwsteen
Vlak voor of na de realisatie van een project komen bewoners samen tijdens een bewonersbijeenkomst. Zo kunnen buren elkaar zien, spreken en ervaringen uitwisselen. Tijdens de bijeenkomst krijgen de deelnemers voorlichting over hun woning, de energie-installaties en tips over energiebesparing.
Projecten waarbij vooraf een voorlichtingsmoment wordt gehouden laten een grotere bewonersbetrokkenheid zien. Wij moedigen mensen aan met elkaar in gesprek te gaan, ervaringen uit te wisselen en resultaten te vergelijken. Dat levert naast energiebewuste bewoners ook sociale verbinding op.
Keukentafelgesprek
Persoonlijk contact maakt het verschil
Is er behoefte aan maatwerk? Dan kunt u kiezen om keukentafelgesprekken in te plannen. De energiecoach gaat bij de bewoner langs voor een gesprek over energie. Daarbij wordt ingegaan op de energiestromen in de woning en het verbruik van de bewoner. Hoe is de energierekening opgebouwd? Waar kun je het beste op letten in jouw type woning? Welke aanpassingen kun je doen, in je woning of je gedrag, zodat je bespaart op de rekening? De bewoner kan vragen stellen en ontvangt advies op maat.
Training voor woningcorporatiemedewerkers
Met kennis en kunde te woord staan
Zijn uw medewerkers regelmatig in gesprek met bewoners, over onderwerpen zoals de energierekening, duurzame energie-installaties, energieverbruik en -besparing? Watch-E traint uw klantcontactmedewerkers, zodat zij met kennis en zelfvertrouwen het gesprek met uw klanten kunnen voeren.
Creëren van draagvlak bij renovatie
Staat u aan de start van een renovatietraject? Duidelijke bewonerscommunicatie zorgt voor een succesvolle start van uw project. Door kennis en betrokkenheid bij bewoners te vergroten, creëert u draagvlak voor de verduurzaming van uw woningbezit. Dat helpt niet alleen bij het bereiken van de gewenste 70% instemming bij een draagvlakmeting, maar zorgt ook voor een prettige verstandhouding tussen bewoners, woningcorporatie en ketenpartners.
"Wij willen bewoners empoweren om zelf grip te krijgen op hun energiehuishouding zodat ze ook grip hebben op hun woonlasten. Waarvan – na de huur – de energierekening vaak het grootste aandeel vormt."
Xeni Frencken, Operations manager Watch-E