COVID-19

Energiemanagement in tijden van Corona

Net zoals vrijwel ieder ander bedrijf ondervindt Watch-E de gevolgen van de gigantische wake-up call die ‘Corona’ heet. Onze gedachten gaan uit naar alle mensen die direct of indirect getroffen worden. Wij staan stil bij het leed dat deze crisis zowel persoonlijk als zakelijk voor velen met zich meebrengt.

Ook voor de Watch-E medewerkers geldt: zorg voor jezelf en je directe omgeving. Dat betekent dat we de richtlijnen van de overheid strikt opvolgen. Omdat Watch-E een software- en data-gedreven bedrijf is, dat internationaal opereert, werken we van nature gemakkelijk vanuit huis. Ons kantoor, ‘het Watch-E huis’ op Arnhems Buiten wordt af en toe beperkt bemenst, als sommige medewerkers een dag in een andere omgeving willen werken. Daarover maken we met elkaar afspraken, zodat we ten alle tijde de richtlijnen naleven.

 

energiemanagement in tijden van Corona

 

Zolang projecten doorgaan leveren wij, in nauwe samenwerking met onze partner TMX, hard- en softwarematig projecten op. Serviceverlening, softwareontwikkeling, data-analyses, (EPV-)rapportages, relatiebeheer en andere werkzaamheden lopen door, zolang dit technisch en logistiek mogelijk blijft.
 

Een belangrijk onderdeel van onze dienstverlening dat echter níet kan doorgaan is bewonerscoaching. Coaching draagt bij aan betrokkenheid van de bewoner, en is essentieel voor het beheersen van de energierekening. Veel van onze diensten worden ingezet voor sociale huurwoningen, waar vaak mensen wonen die kwetsbaar zijn en het financieel niet zo breed hebben. Juist nu mensen zoveel mogelijk thuis moeten blijven, is het belangrijk dat de energierekening niet teveel gaat oplopen. Beheersing van de energierekening met behulp van MijnEnergiebundel draagt bij aan betaalbaarheid van wonen.
 

Coaching gebeurt bij ons o.a. aan de keukentafel, omdat face2face contact simpelweg effectiever is dan telefonisch. Bij mensen thuis kunnen onze coaches de situatie goed inschatten én beter adviseren over het gebruik van installaties, instellingen van de thermostaat en andere alledaagse gedragingen die invloed hebben op het energiegebruik. Deze keukentafelgesprekken kunnen we nu helaas niet uitvoeren, vandaar dat we honderden coachinggesprekken moeten verzetten. Bewoners worden hierover op gepaste wijze op de hoogte gebracht, en vragen stellen per mail en telefoon blijft mogelijk.
 

We houden ook onze klanten, projectleiders- en managers bij woningcorporaties, op de hoogte en bekijken per dag/ week wat er nodig is. Zodra de situatie normaliseert, gaan we weer bij de mensen langs om de bewonerscoaching voort te zetten.
 

Ook voor Watch-E en haar medewerkers is het zoeken en schakelen. We hebben echter vertrouwen in het overwinnen van deze crisis, en blijven ons inzetten voor de energietransitie.


Namens het hele Watch-E Team wensen wij iedereen veel sterkte de komende tijd


Barbera van der Hoek

Anderen lazen ook deze artikelen ...

Aantal nul-op-de-meter woningen blijft stijgen; sociale huursector loopt voorop

Nul op de meter - NOM

De vereniging Stroomversnelling voert jaarlijks een onderzoek uit naar de marktontwikkeling van nul-op-de-meter (NOM) in Nederland.

Zo houd je energieverbruik onder de duim!

Bewonerscommunicatie

Watch-E doet er alles aan om bewoners van huurwoningen te helpen om hun energiehuishouding onder de duim te houden. Informatieve video’s helpen daarbij. Kijk hoe we dat doen in deze trailer!

Gevolgen afbouw saldering voor EPV beperkt

Energiemanagement

Watch-E onderzocht de gevolgen van de afbouw van de saldering voor bestaande nul-op-de–meter-woningen waarvoor een Energie Prestatie Vergoeding wordt gevraagd.